.
.
.
.
gösterge her şeyi gösterebilir, sadece
göstermekte
olma halini gösteremez.
geleneksel ifade kavrayışımızı yeniden düşünmek
gerekiyor. Yaygın olan ifade kavrayışı Hegelci modelin egemenliği altındadır:
buna göre her ifade bir ortamda, ister imaj
olsun, ister söz ya da renk, sonuçta tamamlanacak ifadenin içinde yitecek bir ortam tarafından gerçekleştirilir. İfadeli eylem bir
kez ortam, yani araç
kendi başına algılanamaz hale geldiğinde
tamamlanmış demektir. Ortamın bakışımıza sunduğunda, kendini gösteren
mutlaklığın içinde, kendi başına parıldayan mutlakta kaybolup
gitmesi, gözden yitmesi gerekir. Aksine,
tekrar ve durmayla işlenen imaj görmemize-verdiğinin içinde kaybolmayan bir
araç, bir ortamdır. Bu “saf araç” diyebileceğim, kendini olduğunca gösteren bir
araçtır. İmaj görmemize-verdiğinin içinde yitip gitmek yerine kendisini bizzat
görmeye verir.
306
her durumda faşist birinin ayırt edici özelliği
finans sermayesinden
nefret ederken ondan farklı
bir şey olduğunu düşündüğü
sınai sermayenin, yatırım sermayesinin
mutlak olarak yanında
olmasıdır... faşisti oradan tespit
edersiniz
-ve o bunun için bir saf
fedakarlık, özveri, çalışkanlık filan
sohbeti yapabilir her an size...
559
Felsefe her zaman kalabalıklardan,
kitlelerden ve onun
hareketlerinden ürkmüştür... kalabalıklara
"çoklara" menfi bakmıştır ve esas
olarak "demokrat" değildir...
559
Spinoza'da bir toplum da bir vücuttur...
ama Deleuze'un bahsettiği gibi
organik hiyerarşilerle tanımlanmayan, organsız
bir vücut... Çünkü ona göre
doğa "sınıflar, milletler,
devletler, kavimler üretmez, sadece bireyler üretir".
Ama sonradan Tarde'ın da söyleyeceği
gibi "birey toplumdan daha karmaşıktır..."
559
Demokrasi neden en iyi ve en güçlü
rejimdir?.. Spinoza iktidarı iki anlamda ve iki
farklı sözcükle ifade eder... Potentia
ve Potestas... Ama Potentia'nın gerçek
kudret, Potestas'ın ise sanal bir otorite
olduğunu söylemek yetmez. Potentia
insanların bireysel-kolektif yapıp
edebilme kudretlerindeki artıştır... yani
özgürlük ve son tahlilde toplumsal refah
ve mutluluk... Potestas'a gelince, … Spinoza'da bu konuda en önemli olan nokta,
Potestas'ın (artık bu İmparatorluk mudur
bilemem, yoruma açık) bireyin kendi
yapıp etme kudretinden uzak düşmesinin oranı
olduğudur...
.
.
.
.